Search for collections on Undip Repository

EVALUASI KUALITAS LAYANAN PERPUSTAKAAN DIGITAL IJATENG MENGGUNAKAN METODE DIGIQUAL

Purwaningsih, Purwaningsih and Dewi, Athanasia Octaviani Puspita (2019) EVALUASI KUALITAS LAYANAN PERPUSTAKAAN DIGITAL IJATENG MENGGUNAKAN METODE DIGIQUAL. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
cover.pdf

Download (121kB)
[img] Text
ABSTRAK Bahasa Indonesia.pdf

Download (183kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (260kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (324kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (333kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (532kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (570kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (85kB)
[img] Text
Purwaningsih_13040115120034.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

The research identify "Evaluation of iJateng Digital Library Service Quality Using the DigiQUAL Method" is a study conducted on iJateng digital library. This study aims to determine the quality of iJateng digital library services measured using the DigiQUAL method. The number of research respondents amounted to 89 respondents. This type of research is quantitative research. Data is collected by using a questionnaire and analyzed by the DigiQUAL method. The total number of dimensions assessed is 12 dimensions. The assessment of service quality is classified into 3 assessments, namely minimum expectations, actual expectations and accepted reality, followed by the calculation of the adequacy gap and superiority gap. The lowest minimum expectation is the interoperability dimension (5.63). This dimension addresses the ability of the application on the device used. The highest minimum expectation is the copyright dimension (6.21). This dimension refers to copyright management in digital libraries. The highest real expectation is the dimension of digital library sustainability (7.36). This dimension discusses the development of digital libraries. The lowest real expectation is the digital library as community for users dimension (6.96). This dimension discusses features that facilitate user interaction. The highest perception is the copyright dimension (6,8). This dimension discusses copyright management in digital libraries. The lowest perception is the interoperability dimension (4.87). This dimension discusses the ability of applications on the devices used. Dimensions which are considered to be satisfactory to users are the copyright dimension or search feature and for the rest the quality of iJateng digital library services are within the tolerance zone or are still acceptable to the user.
Penelitian dengan judul “Evaluasi Kualitas Layanan Perpustakaan Digital iJateng Menggunakan Metode DigiQUAL” merupakan penelitian yang dilakukan pada perpustakaan digital iJateng. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kualitas layanan perpustakaan digital iJateng diukur menggunakan metode DigiQUAL. Jumlah responden penelitian berjumlah 89 responden. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner dan dianalisis dengan metode DigiQUAL. Jumlah dimensi yang dinilai berjumlah 12 dimensi. Penilaian terhadap kualitas layanan digolongkan menjadi 3 penilaian, yaitu harapan minimum, harapan sesungguhnya, dan kenyataan yang diterima, dilanjutkan dengan penghitungan adequacy gap dan superiority gap. Harapan minimum terendah adalah dimensi interoperability (5,63) dimensi ini membahas kemampuan aplikasi pada perangkat yang digunakan. Harapan minimum tertinggi adalah dimensi copyright (6,21) dimensi ini mengacu pada pengelolaan hak cipta pada perpustakaan digital. Harapan sesungguhnya tertinggi adalah dimensi digital library sustainability (7,36) dimensi ini membahas mengenai pengembangan perpustakaan digital. Harapan sesungguhnya terendah adalah dimensi digital library as community for users (6,96) dimensi ini membahas adanya fitur yang memfasilitasi interaksi para pengguna. Persepsi tertinggi adalah dimensi copyright (6,8) dimensi ini membahas mengenai pengelolaan hak cipta pada perpustakaan digital. Persepsi terendah adalah dimensi interoperability (4,87) dimensi ini membahas mengenai kemampuan aplikasi pada perangkat yang digunakan. Dimensi yang dinilai sudah cukup memuaskan pengguna adalah dimensi copyright atau fitur pencarian dan untuk selebihnya kualitas layanan perpustakaan digital iJateng berada dalam zona toleransi atau masih dapat diterima oleh pengguna.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: Mr sugeng priyanto
Date Deposited: 30 Sep 2022 06:43
Last Modified: 30 Sep 2022 06:43
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/8905

Actions (login required)

View Item View Item