Search for collections on Undip Repository

STUDI EKSPERIMEN PENGGUNAAN INFOGRAFIS SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN PEMAKAI DI PERPUSTAKAAN SMA STELLA DUCE 2 YOGYAKARTA

Ananda, Angelia Selma and Dewi, Athanasia Octaviani Puspita (2019) STUDI EKSPERIMEN PENGGUNAAN INFOGRAFIS SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN PEMAKAI DI PERPUSTAKAAN SMA STELLA DUCE 2 YOGYAKARTA. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
COVER.pdf

Download (40kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (179kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (410kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (979kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (426kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (543kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (187kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (330kB)
[img] Text
ANGELIA SELMA ANANDA 13040114170001.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

This thesis discusses the experimental study of the use of infographics as a user education medium in the school library Stella Duce 2 Yogyakarta. The purpose of this research is to know the results of the use of infographics as user education media in the High School library Stella Duce 2 Yogyakarta. The method used in this research is quantitative by using True experimental design in the form of Two Group Pretest – Posttest Design, the study used a sample of 126 respondents. Data analysis in this study uses inferential statistical analysis by parametric statatistic methods. The results of this study showed that infographics experimental studies as a user education medium obtained from test normality resulted in Chi squared count < Chi squared table or -199.961 < 152.094 for pretests Value and-229.544 < 152.094 for value Posttest. So it can be said pretests data and posttest disribued normally; Homogenity test generates a signification (Sig.) < Ftabel or 0.289 < 3.920. So the obtained data is homogeneous data; test T Paired Sample t test generate Thitung = 11.726 and Ttabel = 1.979 or 11.726 > 1.979. Then it can be deduced Ha accepted; Pearson Product Moment Correlation generates Rcompute > Rtabel or 0.656 > 0.175, so Ha is accepted. Then it can be deduced Ha accepted; Linear regression generates the FTC < Ftl or 0.125 < 2.97, then the data is said to be linear. So it can be concluded that the experimental study of the use of infographics as user education media in the High School library Stella Duce 2 Yogykarta is influential and effective for respondents.
Skripsi ini membahas studi eksperimen penggunaan infografis sebagai media pendidikan pemakai di Perpustakaan SMA Stella Duce 2 Yogyakarta. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil penggunaan infografis sebagai media pendidikan pemakai di Perpustakaan SMA Stella Duce 2 Yogyakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan menggunakan True Eksperimental design dalam bentuk Two Group Pretest – Posttest Design, penelitian ini menggunakan sampel sebanyak 126 responden. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis statistik inferensial dengan metode statatistik parametrik. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa studi eksperimen infografis sebagai media pendidikan pemakai yang diperoleh dari uji normalitas menghasilkan chi kuadrat hitung < chi kuadrat tabel atau -199,961 < 152,094 untuk nilai pretest dan -229,544 < 152,094 untuk nilai posttest. Jadi dapat dikatakan data pretest dan posttest berdisribusi normal; uji homogenitas menghasilkan signifikasi (Sig.) < Ftabel atau 1,625 < 3,920. jadi data yang didapatkan merupakan data homogen; uji T Paired Sample t test menghasilkan Thitung = 11,726 dan Ttabel = 1,979 atau 11,726 > 1,979. Maka dapat disimpulkan Ha diterima; Korelasi Pearson (Pearson Product Moment Correlation) menghasilkan Rhitung > Rtabel atau 0,656 > 0,175, maka Ha diterima. Maka dapat disimpulkan Ha diterima; regresi linear menghasilkan Ftc < Ftl atau 0,125 < 2,97, maka data dikatakan datanya linear. Sehingga dapat disimpulkan bahwa studi eksperimen penggunaan infografis sebagai media pendidikan pemakai di Perpustakaan SMA Stella Duce 2 Yogykarta berpengaruh dan efektif bagi responden.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: Mr sugeng priyanto
Date Deposited: 27 Sep 2022 22:59
Last Modified: 27 Sep 2022 22:59
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/8763

Actions (login required)

View Item View Item