Search for collections on Undip Repository

PERAN UNIT PELAKSANA TEKNIS DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN (UPTD DISDIKBUD) KECAMATAN BLADO DALAM PENGEMBANGAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DASAR

Asih, Herlina Candra and Wasisto, Joko (2019) PERAN UNIT PELAKSANA TEKNIS DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN (UPTD DISDIKBUD) KECAMATAN BLADO DALAM PENGEMBANGAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DASAR. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
awal.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (91kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (107kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (100kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (98kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (136kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (53kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (87kB)
[img] Text
FULL SKRIPSI.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

The purpose of the research is to find out how the role of Unit Pelaksana Teknis Dinas Pendidikan dan Kebudayaan in Blado on the development of Elementary School libraries. The data was collected through observations and interviews. The results of this study show that the role carried out by UPT is still not optimal. The role of UPT is really needed because there are many Elementary Schools that lack of knowledge about library. UPT acts as an intermediary for elementary School and Dinas Pendidikan dan Kebudayaan relating to complaints and request for library material assistance. The first stage is UPT received complaints from Elementary School in the form of a proposal. The next stage, the inspection by the supervisor. This stage results in a decision on whether the proposal is feasible to be forwarded to the Dinas Pendidikan dan Kebudayaan or not. The third stage, the proposal was submitted by the supervisor to Dinas Pendidikan dan Kebudayaan through the official secretary. Aside from being a bridge between Elementary School and Dinas Pendidikan dan Kebudayaan, UPT also shared and evaluated ideal libraries to each elementary school at the meeting visit. The sharing and evaluation was intended si that the library would improve and develop the quality of the library
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran Unit Pelaksana Teknis Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kecamatan Blado terhadap perkembangan perpustakaan Sekolah Dasar . Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Teknik pengumpulan data yang dilakukan yaitu observasi dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa peran yang dilakukan UPT terhadap perpustakaan SD masih belum maksimal. Peran UPT sangat diperlukan bagi perpustakaan SD karena masih banyak SD yang kurang memiliki pengetahuan mengenai perpustakaan. UPT Kecamatan Blado berperan sebagai perantara bagi SD dan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan (Disdikbud) berkaitan dengan keluhan dan permintaan bantuan bahan pustaka. Tahapan yang dilakukan yaitu pertama, UPT mendapat keluhan dari SD berupa proposal. Kemudian yang kedua, tahap pemeriksaan oleh pengawas. Tahap ini menghasilkan keputusan apakah proposal layak untuk diteruskan kepada Disdikbud atau tidak. Selanjutnya proposal diserahkan pengawas ke Disdikbud melalui sekretaris dinas. Selain menjadi jembatan antara SD dan Disdikbud, UPT juga melakukan sharing dan evaluasi tentang perpustakaan ideal kepada setiap SD pada saat kunjungan rapat. Sharing dan evaluasi tersebut dimaksudkan agar perpustakaan SD mau berbenah dan mengembangkan kualitas perpustakan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: Mr sugeng priyanto
Date Deposited: 26 Sep 2022 07:23
Last Modified: 26 Sep 2022 07:23
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/8687

Actions (login required)

View Item View Item