Search for collections on Undip Repository

LEGAL ANALYSIS OF THE CONSUMER PROTECTION LAW IN THE PROMOTION OF ALCOHOL WITH ETHNIC AND RELIGIOUS ELEMENTS BY HOLYWINGS ON INSTAGRAM_97 DAGANG 2024

OCTAVIONA, TANIA and Putrijanti, Aju and Wibawa, Kadek Cahya Susila (2024) LEGAL ANALYSIS OF THE CONSUMER PROTECTION LAW IN THE PROMOTION OF ALCOHOL WITH ETHNIC AND RELIGIOUS ELEMENTS BY HOLYWINGS ON INSTAGRAM_97 DAGANG 2024. Undergraduate thesis, Fakultas Hukum Universitas Diponegoro.

[img] Text
TANIA OCTAVIONA - cover.pdf

Download (784kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - abstrak.pdf

Download (117kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - bab 1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (297kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - bab 2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (196kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - bab 3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (211kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - bab 4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (54kB)
[img] Text
TANIA OCTAVIONA - dapus.pdf

Download (128kB)

Abstract

Promotional endeavors is a vital component of a company's marketing strategy. The promotion of free alcoholic beverages at Holywings for individuals named Muhammad and Maria violates Law Number 1 of 2024 concerning electronic information and transactions specifically Article 28, paragraph 2. This article stipulates that intentionally and without authorization, spreading information aimed at inciting hatred or enmity towards specific individuals and/or groups within society based on ethnicity, religion, race, and inter-group distinctions (commonly referred to as SARA) is prohibited.This research aims to analyze and understand promotion regulations in Law Number 1 of 2024 concerning Electronic Information and Transaction and responsibility of business actor towards Promotion with Ethnic and Religious Elements on Law Number 8 of 1999 on Consumer Protection.
This research employs normative juridical approach commonly known as library research which examining literature and secondary data also, the statute approach and case approach to examining the regulations with legal issues raised in this research. These research utilized qualitative analysis to gathered data systematically and analyzed to received conclusion in this legal research. The objective of this research was to gather resources including theories, concepts, legal principles, and regulations pertinent to the topic. The results of the research in this paper are that the legal protection for customer’s right on the promotion with ethnic and religion elements are protected in article 4 letter g of Consumer Protection Law specifically under the provision granting consumers the right to fair, honest, and non-discriminatory treatment, or service. the Consumer Protection Law also prohibits business actors from engaging in advertising containing ethnic and religion elements as specified in Article 17, Paragraph 1, Letter f. the accountability of business actors is outlined in Article 19 and 20 of the Consumer Protection Law.
Keywords: Consumer Right; Legal Protection; Business Actor Responsibility; Ethnic and Religion.

ABSTRAK

Upaya promosi merupakan komponen penting dari strategi pemasaran suatu perusahaan. Promosi minuman beralkohol gratis di Holywings untuk yang bernama Muhammad dan Maria melanggar Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2024 tentang informasi dan transaksi elektronik, khususnya Pasal 28, ayat 2. Pasal ini
menetapkan bahwa dengan sengaja dan tanpa izin, menyebarkan informasi yang bertujuan menghasut kebencian atau permusuhan terhadap individu-individu dan/atau kelompok-kelompok tertentu dalam masyarakat berdasarkan suku, agama, ras, dan perbedaan antar kelompok (yang biasa disebut sebagai SARA) dilarang.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan memahami regulasi promosi dalam Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2024 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik dan tanggung jawab pelaku usaha terhadap Promosi dengan Unsur Etnis dan Agama dalam Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Penelitian ini menggunakan pendekatan yuridis normatif yang umumnya dikenal sebagai penelitian pustaka yang mengkaji literatur dan data sekunder serta pendekatan undang-undang untuk mengkaji regulasi dengan isu-isu hukum yang diangkat dalam penelitian ini. Penelitian ini menggunakan analisis kualitatif untuk mengumpulkan data secara sistematis dan menganalisanya untuk mendapatkan kesimpulan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengumpulkan sumber termasuk teori, konsep, prinsip hukum, dan peraturan yang berkaitan dengan topik tersebut. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa perlindungan hukum terhadap hak konsumen dalam promosi dengan unsur etnis dan agama dilindungi dalam Pasal 4 huruf g Undang-Undang Perlindungan Konsumen, khususnya dalam ketentuan yang memberikan hak konsumen untuk perlakuan yang adil, jujur, dan non-diskriminatif, atau pelayanan. Undang-Undang Perlindungan Konsumen juga melarang pelaku usaha untuk terlibat dalam periklanan yang mengandung unsur etnis dan agama, sebagaimana yang ditentukan dalam Pasal 17, Ayat 1, Huruf f. Tanggung jawab pelaku usaha diuraikan dalam Pasal 19 dan 20 Undang-Undang Perlindungan Konsumen.
Kata Kunci: Hak Konsumen; Perlindungan Hukum; Tanggung Jawab Pelaku Usaha; Etnis dan agama

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Consumer Right; Legal Protection; Business Actor Responsibility; Ethnic and Religion
Subjects: Law
Divisions: Faculty of Law > Department of Law
Depositing User: Mr Perpus FH1
Date Deposited: 11 Jun 2024 02:39
Last Modified: 11 Jun 2024 02:39
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/23448

Actions (login required)

View Item View Item