Search for collections on Undip Repository

EFEKTIVITAS PROMOSI MENGGUNAKAN UI LIB BERKALA TERHADAP MINAT KUNJUNG PEMUSTAKA DI PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA

Firmansyah, Rinaldi and Arfa, Mecca (2019) EFEKTIVITAS PROMOSI MENGGUNAKAN UI LIB BERKALA TERHADAP MINAT KUNJUNG PEMUSTAKA DI PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
COVER.pdf

Download (952kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (164kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (127kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (171kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (581kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (508kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (86kB)
[img] Text
Skripsi Rinaldi Firmansyah.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

The library needs to doing promotion as an effort to introduce themselves to the users so that the users are interested in taking advantage of the facilities and services provided. The research was titled "Promotion Effectiveness using UI Lib. Berkala against the interest to visit of the users at the University of Indonesia Library". The purpose of this research is to assess the effectiveness of promotional use of UI Lib. Berkala on the interest to visit of the users at the University of Indonesia Library. The research uses quantitative research design with descriptive type. The population in this study is University of Indonesia’s students that downloads UI Lib. Berkala amounting to 76,362 people. Sample used is 270 respondents based on Isaac's and Michael's tables with a 10 % error level and using accidental sampling techniques. The variables used in this study are digital newsletters (X) as independent variable and interest to visit (Y) as dependent variable. Data collection techniques use questionnaires, interviews, and documentation. Data analysis is done with quantitative descriptive. Hypothesis testing using Spearman's correlation analysis technique. Based on the quantitative descriptive analysis known mean the total value of digital newsletter (X) is 3,51 which means effective with the highest mean value on the post to publicize indicator is 3,71 and the lowest mean value on the titles of articles indicator is 3,35. And then known mean value of the interest to visit (Y) is 3.45 which means effective with the highest mean value on the visiting to obtaining something new (science) indicator is 3,76 and the lowest mean value on visiting to complete a task or a job indicator is 3,25. Based on the results of the hypothesis testing using Spearman correlation method between digital newsletter variable (X) with interest to visit variable (Y) obtained at 0.567 and the significance values obtained 0.000 is smaller than 0.05. The H1 is accepted and H0 is rejected which means there is a positive and significant relationship between the effectiveness of the promotion using UI Lib. Berkala to the isnterest to visit of the users at the University of Indonesia’s library.
Perpustakaan perlu melakukan promosi sebagai upaya mengenalkan diri kepada pemustaka sehingga pemustaka tertarik untuk memanfaatkan fasilitas dan layanan yang disediakan. Penelitian ini berjudul “Efektivitas Promosi Menggunakan UI Lib. Berkala terhadap Minat Kunjung Pemustaka di Perpustakaan Universitas Indonesia”. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji efektivitas promosi menggunakan UI Lib. Berkala terhadap minat kunjung pemustaka di Perpustakaan Universitas Indonesia. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif dengan jenis deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas Indonesia pengunduh UI Lib. Berkala yang berjumlah 76.362 orang. Sampel yang digunakan yaitu 270 responden yang ditentukan berdasarkan tabel Isaac dan Michael dengan taraf kesalahan 10% dan pengambilan sampel secara accidental sampling. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini, yaitu digital newsletter (X) sebagai variabel bebas dan minat kunjung (Y) sebagai variabel terikat. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan deskriptif kuantitatif. Pengujian hipotesis menggunakan teknik analisis korelasi Spearman. Berdasarkan analisis deskriptif kuantitatif diketahui mean total nilai digital newsletter (X) yaitu 3,51 dan masuk dalam kategori efektif dengan nilai mean tertinggi pada indikator post to publicize yaitu 3,71 dan nilai mean terendah pada indikator titles of articles yaitu 3,35. Selanjutnya diketahui mean total nilai minat kunjung (Y) yaitu 3,45 dan masuk dalam kategori efektif dengan nilai mean tertinggi pada indikator berkunjung untuk tujuan memperoleh sesuatu yang baru (ilmu pengetahuan) yaitu 3,76 dan nilai mean terendah pada indikator berkujung untuk menyelesaikan tugas atau pekerjaan yaitu 3,25. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis menggunakan korelasi Spearman antara variabel digital newsletter (X) dengan variabel minat kunjung (Y) didapatkan nilai sebesar 0,567 dan nilai signifikansi yang diperoleh 0,000 lebih kecil dari 0,05. Maka H1 diterima dan H0 ditolak yang berarti ada hubungan yang positif dan signifikan antara efektivitas promosi menggunakan UI Lib. Berkala terhadap minat kunjung pemustaka di perpustakaan Universitas Indonesia.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: Mr sugeng priyanto
Date Deposited: 29 Sep 2022 05:58
Last Modified: 29 Sep 2022 05:58
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/8849

Actions (login required)

View Item View Item