Search for collections on Undip Repository

PERAN PUSTAKAWAN DALAM MENINGKATKAN KUALITAS LAYANAN REPOSITORI PERPUSTAKAAN PERGURUAN TINGGI PADA PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA

Reyhan, Muhammad Meiska and Hermintoyo, Hermintoyo (2019) PERAN PUSTAKAWAN DALAM MENINGKATKAN KUALITAS LAYANAN REPOSITORI PERPUSTAKAAN PERGURUAN TINGGI PADA PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
awal.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (307kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (409kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (299kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (381kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (418kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (79kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (115kB)
[img] Text
M Meiska Reyhan.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

This study entitled "Analysis of the Role of Librarians in Improving the Quality of Higher Education Library Repostory Services at the University of Indonesia Library" This study aims to determine the role of librarians in improving the quality of repository services at the University of Indonesia library which is driven through the competence and quality of library services at the University of Indonesia library. In this study the method used is descriptive qualitative research method. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation studies. The results of this study indicate the role of librarians at the University of Indonesia library in improving the quality of its repository services through the competence and quality of services provided by the library librarians of the University of Indonesia. Through 3 SLA (Special Library Association) competencies namely core competencies, professional competencies, and individual competencies. Then through this the utilization of collections and programs provided by librarians to customers increases. The collections and programs at the University of Indonesia library are always promoted by the librarians through the website so that customers also know the virtual library access. This is a strategy undertaken by librarians to make customers always visit the University of Indonesia library both physically and virtually. With so many visits made by these customers, of course, it will have an impact or influence on the University of Indonesia library repository services. The more visitors who come to the library either directly or through the library's web domain, the more visible the indicators on Webometrics such as Visibility, Presence, Openness and Excellence. These indicators can certainly increase or decrease depending on how the competence and quality of service is carried out by the University of Indonesia Library librarian to its customers.
Penelitian ini berjudul “Analisis Peran Pustakawan dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Repostori Perpustakaan Perguruan Tinggi pada Perpustakaan Universitas Indonesia” penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peranan pustakawan dalam meningkatkan kualitas layanan repositori di perpustakaan Universitas Indonesia yang didorong melalui kompetensi dan kualitas layanan pustakawan perpustakaan Universitas Indonesia. Pada penelitian ini metode yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data yang dilakukan yaitu observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan peran pustakawan pada perpustakaan Universitas Indonesia dalam meningkatkan kualitas layanan repositorinya melalui kompetensi dan kualitas layanan yang diberikan oleh pustakawan perpustakaan Universitas Indonesia. Melalui 3 kompetensi SLA (Special Library Association) yaitu kompetensi inti, kompetensi profesional, dan kompetensi individu. Kemudian melalui hal tersebut pemanfaatan koleksi dan program yang diberikan oleh pustakawan kepada pelanggan meningkat. Koleksi dan program-program yang terdapat pada perpustakaan Universitas Indonesia selalu dipromosikan oleh pustakawan-pustakawannya melalui website agar pelanggan juga mengetahui akses perpustakaan secara virtual. Ini merupakan strategi yang dilakukan pustakawan agar dapat membuat pelanggan selalu berkunjung ke perpustakaan Universitas Indonesia baik itu secara fisik maupun virtual. Dengan banyaknya kunjungan yang dilakukan oleh pelanggan tersebut tentunya akan memberikan dampak atau pengaruh kepada layanan repositori perpustakaan Universitas Indonesia. Semakin banyak pengunjung yang datang ke perpustakaan tersebut baik secara langsung ataupun melalui web domain perpustakaannya maka akan semakin terlihat bagaimana indikator pada Webometrics seperti Visibility, Presence, Openness dan Excellence. Indikator tersebut tentunya dapat meningkat atau menurun tergantung dari bagaimana kompetensi dan kualitas layanan dijalankan oleh pustakawan Perpustakaan Universitas Indonesia kepada pelanggannya.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: Mr sugeng priyanto
Date Deposited: 26 Sep 2022 04:43
Last Modified: 26 Sep 2022 06:50
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/8677

Actions (login required)

View Item View Item