Search for collections on Undip Repository

EFEKTIVITAS PROMOSI MENGGUNAKAN UI LIB. BERKALA TERHADAP MINAT KUNJUNG PEMUSTAKA DI PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA

Firmansyah, Rinaldi and Arfa, Mecca (2019) EFEKTIVITAS PROMOSI MENGGUNAKAN UI LIB. BERKALA TERHADAP MINAT KUNJUNG PEMUSTAKA DI PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS INDONESIA. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (85kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (86kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (164kB)
[img] Text
BAB 2.pdf

Download (127kB)
[img] Text
BAB 3.pdf

Download (171kB)
[img] Text
BAB 4.pdf

Download (581kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (508kB)
[img] Text
BAB 6.pdf

Download (86kB)
[img] Text
FIX BGT FULL.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (3MB)

Abstract

The library needs to doing promotion as an effort to introduce themselves to the
users so that the users are interested in taking advantage of the facilities and
services provided. The research was titled "Promotion Effectiveness using UI Lib.
Berkala against the interest to visit of the users at the University of Indonesia
Library". The purpose of this research is to assess the effectiveness of promotional
use of UI Lib. Berkala on the interest to visit of the users at the University of
Indonesia Library. The research uses quantitative research design with descriptive
type. The population in this study is University of Indonesia’s students that
downloads UI Lib. Berkala amounting to 76,362 people. Sample used is 270
respondents based on Isaac's and Michael's tables with a 10 % error level and
using accidental sampling techniques. The variables used in this study are digital
newsletters (X) as independent variable and interest to visit (Y) as dependent
variable. Data collection techniques use questionnaires, interviews, and
documentation. Data analysis is done with quantitative descriptive. Hypothesis
testing using Spearman's correlation analysis technique. Based on the quantitative
descriptive analysis known mean the total value of digital newsletter (X) is 3,51
which means effective with the highest mean value on the post to publicize indicator
is 3,71 and the lowest mean value on the titles of articles indicator is 3,35. And then
known mean value of the interest to visit (Y) is 3.45 which means effective with the
highest mean value on the visiting to obtaining something new (science) indicator
is 3,76 and the lowest mean value on visiting to complete a task or a job indicator
is 3,25. Based on the results of the hypothesis testing using Spearman correlation
method between digital newsletter variable (X) with interest to visit variable (Y)
obtained at 0.567 and the significance values obtained 0.000 is smaller than 0.05.
The H1 is accepted and H0 is rejected which means there is a positive and significant
relationship between the effectiveness of the promotion using UI Lib. Berkala to the
isnterest to visit of the users at the University of Indonesia’s library.

Perpustakaan perlu melakukan promosi sebagai upaya mengenalkan diri kepada
pemustaka sehingga pemustaka tertarik untuk memanfaatkan fasilitas dan layanan
yang disediakan. Penelitian ini berjudul “Efektivitas Promosi Menggunakan UI Lib.
Berkala terhadap Minat Kunjung Pemustaka di Perpustakaan Universitas
Indonesia”. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji efektivitas promosi
menggunakan UI Lib. Berkala terhadap minat kunjung pemustaka di Perpustakaan
Universitas Indonesia. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif
dengan jenis deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas
Indonesia pengunduh UI Lib. Berkala yang berjumlah 76.362 orang. Sampel yang
digunakan yaitu 270 responden yang ditentukan berdasarkan tabel Isaac dan
Michael dengan taraf kesalahan 10% dan pengambilan sampel secara accidental
sampling. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini, yaitu digital newsletter
(X) sebagai variabel bebas dan minat kunjung (Y) sebagai variabel terikat. Teknik
pengumpulan data menggunakan kuesioner, wawancara, dan dokumentasi. Analisis
data dilakukan dengan deskriptif kuantitatif. Pengujian hipotesis menggunakan
teknik analisis korelasi Spearman. Berdasarkan analisis deskriptif kuantitatif
diketahui mean total nilai digital newsletter (X) yaitu 3,51 dan masuk dalam
kategori efektif dengan nilai mean tertinggi pada indikator post to publicize yaitu
3,71 dan nilai mean terendah pada indikator titles of articles yaitu 3,35. Selanjutnya
diketahui mean total nilai minat kunjung (Y) yaitu 3,45 dan masuk dalam kategori
efektif dengan nilai mean tertinggi pada indikator berkunjung untuk tujuan
memperoleh sesuatu yang baru (ilmu pengetahuan) yaitu 3,76 dan nilai mean
terendah pada indikator berkujung untuk menyelesaikan tugas atau pekerjaan yaitu
3,25. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis menggunakan korelasi Spearman
antara variabel digital newsletter (X) dengan variabel minat kunjung (Y)
didapatkan nilai sebesar 0,567 dan nilai signifikansi yang diperoleh 0,000 lebih
kecil dari 0,05. Maka H1 diterima dan H0 ditolak yang berarti ada hubungan yang
positif dan signifikan antara efektivitas promosi menggunakan UI Lib. Berkala
terhadap minat kunjung pemustaka di perpustakaan Universitas Indonesia.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: UPT Perpus3 Undip
Date Deposited: 05 Jan 2024 02:18
Last Modified: 05 Jan 2024 02:18
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/7756

Actions (login required)

View Item View Item