Search for collections on Undip Repository

ANALISIS PROSES TRANSFER PENGETAHUAN PADA KEGIATAN PERKULIAHAN MAHASISWA ASING DI UNIVERSITAS DIPONEGORO

Yuliyanti, Yuliyanti and Wasisto, Joko (2021) ANALISIS PROSES TRANSFER PENGETAHUAN PADA KEGIATAN PERKULIAHAN MAHASISWA ASING DI UNIVERSITAS DIPONEGORO. Undergraduate thesis, UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
Skripsi Yuliyanti Ilpus 1.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (898kB)

Abstract

This study aims to identify how the process of knowledge transfer in foreign students lecture
activities at Diponegoro Universityis. The method used in this study is a descriptive
qualitative research method with a case study approach. The informant selection technique in
this study used purposive sampling. With this technique, 9 informants were obtained
consisting of 5 foreign students from various majors, lecturers, and the head of the
international affairs manager. Data collection techniques were carried out using semi- structured interviews, observations and document studies. The results of this study indicate
that the transfer of knowledge occurs in 4 stages or processes. First of all is the process of
socialization which is related to the preparation process and teaching process both in terms
of lecturers and foreign students. Second, the externalization process in which foreign
students articulate the knowledge gained either in a manual or automated way. Furthermore,
combination is making knowledge into a unified whole through discussion with lecturers or
fellow students. Finally, the internalization process can be carried out in a structured manner
through assignments, midterm exams and midterm exams and can be carried out personally
through evidence. Not only that, in the knowledge transfer process there are several
obstacles experienced such as language, cultural and system constraints in the network.
Penelitian ini bertujuan untuk mengidentikasi bagaimana proses transfer pengetahuan pada
kegiatan perkuliahan mahasiswa asing di Universitas Diponegoro. Metode yang digunakan
dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi
kasus. Teknik pemilihan informan dalam penelitian ini menggunakan purposive sampling.
Dengan teknik ini informan yang didapatkan sebanyak 9 orang yang terdiri dari 5 mahasiswa
asing dari berbagai jurusan, dosen, dan kepala pengelola urusan internasional. Teknik
pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan wawancara semi terstruktur observasi dan
studi dokumen. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa transfer pengetahuan terjadi
dalam 4 tahapan atau proses. Pertama-tama adalah proses sosialization yang di dalamnya
berkaitan dengan proses persiapan dan proses pengajaran baik dari segi dosen maupun
mahasiswa asing. Kedua, proses externalization yaitu mahasiswa asing mengartikulasikan
pengetahuan yang didapatkan baik dengan cara yang manual ataupun terautomasi.
Selanjutnya combination yaitu menjadikan pengetehuan menjadi satu kesatuan yang utuh
melalui diskusi dengan dosen ataupun sesama mahasiswa. Terakhir proses internalization
dapat dilakukan secara terstruktur melalui tugas, ujian tengah semester dan ujian tengah
semester dan dapat dilakukan secara personal melalui pembuktian. Tidak hanya itu, dalam
proses transfer pengetahuan terdapat beberapa kendala yang dialami seperti kendala bahasa,
budaya dan kendala system dalam jaringan

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: UPT Perpus4 Undip
Date Deposited: 15 Aug 2022 02:58
Last Modified: 15 Aug 2022 02:58
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/7737

Actions (login required)

View Item View Item