Search for collections on Undip Repository

PROSES KNOWLEDGE CREATION MOST EFFECTIVE TACTICS AVAILABLE (META) PADA KOMUNITAS GRANBLUE FANTASY INDONESIA

Febrianno, Rizki and Christiani, Lydia (2021) PROSES KNOWLEDGE CREATION MOST EFFECTIVE TACTICS AVAILABLE (META) PADA KOMUNITAS GRANBLUE FANTASY INDONESIA. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
Skripsi_Rizki Febrianno_13040117120017.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (9MB)

Abstract

This research is about the process of Knowledge Creation on Most Effective Tactics Available
(META) in Granblue Fantasy Indonesia Community. The purpose of the research is to discover
Knowledge Creation in Granblue Fantasy Indonesia Community. This research was done using
qualitative method with case study approach. The data were collected using methods such as
interview, participant and non-participant observation, and document study. The informants were
selected using Purposive Sampling and interview data were analyzed using Reflexive Thematic
Analysis. The results of this research shows that the member of Granblue Fantasy Indonesia
Community can indeed perform Knowledge Creation. Community members interact and share their
tacit knowledges about tactics to each other (Socialization) and initiate Knowledge Creation
process. Then, members would convert their tacit knowledges into explicit knowledges
(Externalization) in written, visual, or audiovisual form. These explicit knowledges are used to
create another new explicit knowledges (Combination). Community members learn these explicit
knowledges to enrich their tacit knowledges (Internalization). The tactical knowledges that the
members deemed as effective (META) will be shared again by social interactions such as asking
question or discussion, thus restarting the Knowledge Creation cycle. All Knowledge Creation
process is done within community’s Facebook page. Facebook page of Granblue Fantasy Indonesia
Community accommodates virtual interaction, and helps knowledge exchange that encourages
Knowledge Creation. Knowledges resulting from this process are stored within Facebook page,
ensuring ease-of-access for community members and helps create innovation in gaming tactic which
is the end result of Knowledge Creation META in Granblue Fantasy Indonesia Community.
Skripsi ini membahas tentang proses Knowledge Creation Most Effective Tactics Available (META)
pada Komunitas Granblue Fantasy Indonesia. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui proses
Knowledge Creation pada Komunitas Granblue Fantasy Indonesia. Penelitian ini bersifat kualitatif
dengan pendekatan studi kasus. Metode pengambilan data yang digunakan adalah wawancara,
observasi partisipasi dan nonpartisipasi, serta studi dokumentasi. Pemilihan informan menggunakan
Purposive Sampling, dengan metode analisis Reflexive Thematic Analysis. Hasil dari penelitian ini
menunjukkan bahwa pada Komunitas Granblue Fantasy Indonesia terjadi proses Knowledge
Creation. Anggota-anggota komunitas saling berinteraksi dan bertukar pengetahuan tacit
(Socialization) berupa pemahaman cara bermain (taktik) masing-masing pemain yang mengawali
proses Knowledge Creation. Berdasarkan inisiatif beberapa anggota, pengetahuan tacit berupa taktik
bermain tersebut diubah menjadi pengetahuan eksplisit (Externalization) seperti bentuk tekstual,
visual, dan audiovisual. Pengetahuan eksplisit tersebut diolah kembali oleh anggota komunitas
menjadi bentuk pengetahuan eksplisit yang lebih mutakhir (Combination). Pengetahuan�pengetahuan eksplisit yang ada pada komunitas kemudian dipelajari oleh anggota untuk
mengakuisisi pengetahuan tersebut (Internalization). Pengetahuan taktik yang menurut anggota
efektif (META) kemudian disebarkan kembali dalam komunitas melalui interaksi sosial seperti
tanya-jawab dan diskusi online, dan memulai siklus proses Knowledge Creation dari tahap awal
yaitu Socialization. Keseluruhan proses tersebut terjadi pada laman media sosial Facebook
komunitas. Facebook Komunitas Granblue Fantasy Indonesia mengakomodasi interaksi anggota
secara virtual, dan mendorong proses pertukaran pengetahuan yang memicu terjadinya Knowledge
Creation. Hasil-hasil pengetahuan tersebut tersimpan pada laman media sosial komunitas sehingga
memudahkan anggota komunitas mendapatkan berbagai referensi pembelajaran untuk menciptakan
inovasi taktik dalam bermain yang merupakan hasil dari proses Knowledge Creation META pada
Komunitas Granblue Fantasy Indonesia.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: UPT Perpus3 Undip
Date Deposited: 11 Aug 2022 09:10
Last Modified: 11 Aug 2022 09:10
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/7570

Actions (login required)

View Item View Item