Search for collections on Undip Repository

KOMUNIKASI INTERPERSONAL PUSTAKAWAN PADA LAYANAN RUMAH BELAJAR MODERN PERPUSTAKAAN PROVINSI JAWA TENGAH

Afrida, Fika and Ganggi, Roro Isyawati Permata (2021) KOMUNIKASI INTERPERSONAL PUSTAKAWAN PADA LAYANAN RUMAH BELAJAR MODERN PERPUSTAKAAN PROVINSI JAWA TENGAH. Undergraduate thesis, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img] Text
Skripsi_Fika Afrida_S1 ILMU PERPUSTAKAAN.pdf
Restricted to Repository staff only until 2025.

Download (2MB)

Abstract

This study discusses the librarian's interpersonal communication in shaping the librarian's self-image in the eyes of PAUD to elementary school age children at the Modern Learning House services in the Central Java Provincial Library. The
method used in this research is qualitative with a descriptive approach. The data collection method in this research is observation, interview and written sources. The data source was determined by purposive sampling. The data analysis used is
the interview data that has been collected and then the data is condensed, then the data is presented and conclusions are drawn. Based on the results of the research, major themes are obtained, among others: 1. Librarian interpersonal communication interaction with child users at the Modern Learning House
service is one of the major themes, explaining that the interaction between librarians and library children aged PAUD to SD is going well and one another has close relationship; 2. Librarian interpersonal communication to PAUD to elementary school age children who support each other and run effectively; 3. The formation of a librarian's self-image in the eyes of early childhood and elementary school age children becomes a positive image, explained from the librarian's interpersonal communication with PAUD to elementary school children who emphasizes: openness, empathy, support, a positive attitude and equality.

Penelitian ini membahas tentang komunikasi interpersonal pustakawan dalam pembentukan citra diri pustakawan di mata pemustaka anak usia PAUD sampai anak usia SD pada layanan Rumah Belajar Modern di Perpustakaan Provinsi Jawa Tengah. Metode yang digunakan pada penelitian adalah kualitatif dengan
pendekatan deskriptif. Metode pengambilan data pada penelitian ini adalah observasi, wawancara dan sumber tertulis. Penetapan sumber data adalah purposive sampling. Analisis data yang digunakan adalah data hasil wawancarayang telah dikumpulkan lalu data tersebut dikondensasi, kemudian data disajikan dan ditarik kesimpulan. Berdasarkan hasil penelitian yang diperoleh tema besar antara lain: 1. Interaksi komunikasi interpersonal pustakawan dengan pemustaka anak pada layanan Rumah Belajar Modern merupakan salah satu tema besar, menjelaskan bahwa interaksi antara pustakawan dengan pemustaka anak usia PAUD sampai SD berjalan dengan baik dan satu sama lain memiliki hubungan yang dekat; 2. Komunikasi interpersonal pustakawan terhadap pemustaka anakusia PAUD sampai SD yang saling mendukung dan berjalan efektif; 3. Pembentukan citra diri pustakawan di mata pemustaka anak usia PAUD dan SDmenjadi citra positif, dijelaskan dari komunikasi interpersonal pustakawan dengan pemustaka anak usia PAUD sampai SD yang mengedepankan: sikap keterbukaan, sikap empati, sikap dukungan, sikap rasa positif dan sikap kesetaraan.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Humanities
Divisions: Faculty of Humanities > Department of Library Science
Depositing User: UPT Perpus3 Undip
Date Deposited: 11 Aug 2022 09:22
Last Modified: 11 Aug 2022 09:22
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/7543

Actions (login required)

View Item View Item