Search for collections on Undip Repository

PERENCANAAN DAN PERANCANGAN REDUKSI KEBISINGAN PADA PERMUKIMAN SEKITAR JALUR KERETA API KELURAHAN KARANGANAYAR KECAMATAN TUGU, SEMARANG

Ahsana, Rouf Fatha (2023) PERENCANAAN DAN PERANCANGAN REDUKSI KEBISINGAN PADA PERMUKIMAN SEKITAR JALUR KERETA API KELURAHAN KARANGANAYAR KECAMATAN TUGU, SEMARANG. Undergraduate thesis, Universitas Diponegoro.

[img] Text
Repository Rouf Fatha A.pdf

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK
Perkembangan infrastruktur transportasi seperti jalur kereta api seringkali
mengakibatkan dampak kebisingan yang mengganggu pada permukiman
sekitarnya. Permukiman sekitar jalur kereta api di Kelurahan Karanganyar,
Kecamatan Tugu, Semarang adalah salah satu lingkungan yang terdampak oleh
kebisingan dari kereta api. Dibutuhkan rencana dan rancangan pengurangan
tingkat kebisingan pada, dengan menggunakan metode noise barrier. Pendekatan
dalam perancangan barrier ini mengacu pada Standar Recommended Exposure
Limit (REL) dari National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH),
dimana tingkat kebisingan yang melebihi 86,49 dB pada jarak 2,5 dan 5 meter
dengan durasi paparan 340 menit atau 5,7 jam/hari. Barrier yang dirancang dipilih
dengan spesifikasi berjarak 2 meter dari sumber kebisingan, berjarak 3 meter dari
penerima, memiliki tinggi 4 meter, dan terbuat dari material batu bata dengan
ketebalan 25 cm. Perhitungan menunjukkan bahwa nilai atenuasi barrier atau IL
mencapai 11,4 dB. Setelah pemasangan barrier, tingkat kebisingan di lokasi
perancangan berubah menjadi 84,4 dB pada jarak 2,5 meter; 78,4 dB pada jarak 5
meter; 72,4 dB pada jarak 10 meter, dan 69,2 dB pada jarak 15 meter.
Kata kunci: Kebisingan, Permukiman, Jalur Kereta Api, Noise Barrier,
Perencanaan, Perancangan
ABSTRACT
The development of transportation infrastructure such as railway lines often
results in disruptive noise impacts on surrounding settlements. The settlement
around the railway line in Karanganyar Village, Tugu District, Semarang, is one
of the environments affected by train-related noise. There is a need for a plan and
design to reduce the noise level in this area, utilizing the noise barrier method.
The approach in designing this barrier refers to the Recommended Exposure Limit
(REL) standard set by the National Institute for Occupational Safety and Health
(NIOSH). This standard identifies noise levels exceeding 86.49 dB at distances of
2.5 and 5 meters, with an exposure duration of 340 minutes or 5.7 hours per day.
The selected barrier design specifies a distance of 2 meters from the noise source,
3 meters from the receiver, a height of 4 meters, and is constructed using brick
material with a thickness of 25 cm. Calculations indicate that the barrier's
attenuation value, or IL, reaches 11.4 dB. Following the barrier installation, the
noise level at the designated location changes to 84.4 dB at a distance of 2.5
meters; 78.4 dB at 5 meters; 72.4 dB at 10 meters, and 69.2 dB at 15 meters.
Keywords: Noise, Settlement, Railway Line, Noise Barrier, Planning, Design

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Subjects: Engineering
Divisions: Faculty of Engineering > Department of Environmental Engineering
Depositing User: anik riyanti
Date Deposited: 02 Jan 2024 07:29
Last Modified: 02 Jan 2024 07:29
URI: https://eprints2.undip.ac.id/id/eprint/19675

Actions (login required)

View Item View Item